Sunday 11 May 2014

FUTURE Part 1 :)


Bismillahirrahmanirrahim…..

Assalamualaikum. Selamat mengakhiri hujung minggu anda!

Baru-baru ni aku ada post satu entry di mana dalam pendahuluannya aku ceritakan pasal upu yg ditangguh. Alhamdulillah, lepas propaganda 4 mei hari tu, 2,3 hari kemudian keluar pula tarikh yg dijangka utk result upu. Tarikh sebenar untuk upu keluar tu sebenarnya takdelah tangguh lama sgt pun. Suspen je lebih, hahaha. Buat semua lepasan spm berdebar sikit eleh mcm tak biasa :P So.. aku yg tak terkecuali ni pun berdebar lah jugekkk. Siapa je tak berdebar, future kot! Upu ni antara benda yg penting utk tentukan career kita nnt. Mana boleh buat sambil lewa je. Ada yg ckp, “Eh saja je tu nak tunjuk tak sabar nak study” ehh sedap mulut je. Org bnyk preparation la nak buat derr. Otak pun kena prepare gak, tak pasal-pasal masuk situ blur terus. Waktu tidur nak kena bagi normal balik kang tinggal kelas ke apa nnt. Positif sikit bro, positif! Sebelum on laptop tu, mcm-mcm jugak la bermain-main dlm benak fikiran aku ni hmm. Apa yg bermain-main dlm minda aku?



My choices and I really hope for the first one. InshaAllah, mudah-mudahan. Oh before that aku tak dapat utk melayakkan diri ke sesi temuduga IPG. Actually, aku biasa jelah sbb bukan minat aku utk bergelar seorang guru pun. Tak suka mengajar org, silap-silap kurang waras jadinya. Hahaha stress. Tp bila parents aku mengharapkan yg tu sgt sgt, aku jadi serba salah. Bukan aku tak buat cukup baik, tp entahla. Maybe masalah kat bleep test dgn ujian bertulis. Idk. Takpelah, takde rezeki. Mama abah pun ckp mungkin ada hikmahnya, mana tahu anak dorg ni berjaya menjadi seorang chartered accountant one day? Amin ya rabb. Makanya, lupakan jelah pasal ipg lepas ni. Aku percaya ramai lg kat luar sana deserve this chance. Sbb tu dorg layak. Bukan rezeki aku nak berbakti kpd anak bangsa. Bukan rezeki aku nak bangkitkan generasi berpendidikan. Bukan rezeki aku nak dpt elaun each sem. Hanya ptptn je yg aku mampu skrg ni. Sobs.



Matrik? Ye, matrikulasi. Alhamdulillah, rezeki berpihak kepada aku kali ni. Aku berjaya menempatkan diri ke Kolej Matrikulasi Melaka. Takde langsung kot dalam pilihan aku. Yg aku minta, KM Perak, KM Perlis, KM Kedah. Tp dicampaknya aku ke melaka. Fuyooo Allah je tahu seronoknya aku dpt situ. Well, jiwa org merantau ni. Hehe. Merantau lah sgt kan. Aku mmg suka sikit pergi jauh-jauh ni. Selalu je berangan nak travel europe la mende la. Mengarut lebih! Haha duit takde. Tunggu lah kerja nnt ke dah beranak pinak nnt ke. Rezeki kan, Allah je yg tahu. Aaaa melaka kan, hm jauh, hm parents tak suka anak dorg pergi jauh, hm aku jadi berat hati nak pergi, hm hati terus dah nekad nak tolak tawaran.

No comments:

Post a Comment